پرونده ویژه
معرفی کتاب

این اثر سال‌شمار زندگانی رادمرد الهی؛ مجدّد قرن، امام خمینی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که برابر نگاشته‌ها، اسناد و خاطره‌ها ارائه شده است. در این سال‌شمار، در هر مقطعی نکته‌های مهم سیاسی و اجتماعی آن زمان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد.

حمایت
مدرسه عشق
  • امام در متن جامعه زندگی می كرد

    وقتی عموم مردم مسلمانند و اعتقاد به اصول اسلام دارند ، باید قوانینی كه در این حكومت تدوین می شود، اسلامی بوده و مخالفتی با اسلام نداشته باشد؛ البته این بدان معنا نیست كه تلقی كنیم باید موضوعات جدید و روز آمد را كه در زمان معاصر پدید می آیند، در اسلام باشد...

    ادامه مطلب ...
  • امام خمینی (ره) و معجزة انقلاب اسلامی

    در تبیین و و تفسیر حقیقت انقلاب امام خمینی(ره) باید گفت: با وقوع انقلاب اسلامی‌ در ایران دنیا شاهد رخداد یك معجزة عظیم الهی بود‌، و این واقعیتی است كه بارها پیر و مرادمان بر آن تأكید نمودند...

    ادامه مطلب ...
  • امام خمینى(ره) و جنبش هاى اسلامى معاصر

    اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست ...

    ادامه مطلب ...
  • ۲۰ برش از زندگی حضرت روح​الله

    حدادی، محسن - سال ها قبل قرار بود؛ کتاب کوچکی به شکل مینی​مال​های مستندی از زندگی علمی - عملی امام روح الله رضوان الله تعالی علیه منتشر کنیم؛ تحقیق کار آغاز شد و نگارش هم به پایان رسید اما در مجموع کار به دلمان نچسبید!...

    ادامه مطلب ...
  • وظایف مردم و دولت اسلامی در اندیشه امام خمینی ره

    باید فكر این معنا كنید كه خدمت كنید به كشور، خدمت كنید به ملت كه بعد از خود شما مثل مرحوم رجایی، مردم، شهادت فعلی و عملی بدهند بر اینكه شما خوبید تا خدای تبارك در محضرش شما را قبول كند. ای دولت‏ها! فتح كشور مهم نیست، فتح قلوب مهم است...

    ادامه مطلب ...
برای دیدن اندازه اصلی لطفا بر روی آن کلیک کنید.اعتدال:ادبیات پایداری امام خمینی(ره) را می توان در چهار عنوان اصلی زیرمورد مداقه قرارداد.عناوینی که از سوال اصلی یی چون: مقومات ادبیات پایداری امام خمینی چیست؟ وسوالات فرعی همچون: «دگر» ادبیات پایداری امام و ویژگی های آن چیست؟مبانی ادبیات پایداری امام چیست؟ مؤلفه های ادبیات پایداری امام از چه چیزها تشکیل شده است؟ موانع ادبیات پایداری امام چه می تواند باشد؟و.... نشات می گیرند. وفرضیه تحقیق این است که مقوّمات ادبیات پایداری امام درحوزه معرفتی ثقلین محوری و در حوزه عملی، توأمان بودن مقاومت رهبر و پیروان است.همچنین پژوهش ما این مباحث را دربرنمی گیرد که سبک امام خمینی در ادبیات شعری «نظم» چگونه بوده است یا سبک ایشان در نثر چگونه است واین که امام تا چه اندازه تأثیردرادب فارسی روزگارداشته ویا سهم امام خمینی درشکوفایی واستمرار ادبیات پایداری به معنای خاصش درچه میزانی بوده است؟

1- «دگر» ادبیات پایداری امام
امروز گفته می شود که نه تنها باید پدیده ها رابواسطه اضدادشان تعریف کرد بلکه وجود و تحقق پدیده ها را درمقابل ضد و «دگر» باید جستجو نمود. بنابراین دراین قسمت ما درصدد پاسخ این سوال هستیم که دردنیای انسان معاصر «دگر» ادبیات پایداری امام خمینی چه می تواند باشد و بعبارتی دیگر کدام ادبیات پایداری هست که هویت ادبیات پایداری امام خمینی را شفاف کرده وحد و مرز آن را نمایان نموده و ادبیاتی بنام ادبیات پایداری امام را به منصه ظهور می رساند؟ یا ماهیت قلمرو و مرزهای ادبیات پایداری امام خمینی درمقابل کدام یک ازادبیات پایداری معنا می یابد؟

2- مبانی ادبیات پایداری امام
بیشتردربخش«دگر»ادبیات پایداری امام خمینی، گفته شد که آنجایی که مکتبی خواست خویش را اثبات کند ناگزیردیگری را نفی می کند. نه همانند دوران علی (ع) که ملت مشکل و درد آن رهبر همام بودند، همانگونه که خودشان می گویند:«بکم اداوی وانتم دائی»، اینکه من درپی آنم که دردهای جامعه رابه وسیله شما درمان کنم درحالی که شما خود درد من هستید.امام خمینی که آمد، با زبان قرآن همه طاغوتیان وآنانی که محرم راز طاغوتیان و هم آوازشان بودند را نفی کرد و ادبیاتی را ایجاد وتوسعه بخشید که به واسطه آن طلسم طاغوتیان شکسته شد ومردم به الله و خداوند سبحان خوانده شدند و بر اساس نهضت اسلامی خود را تا به حال برپا وپویا نگه می داشتند، چنین ادبیاتی با اندک توجهی به آثار و گفتار امام خمینی ،بخوبی برجسته ونمایان می گردد. لذا می بینیم که واژه های استقامت، پایداری، مقاومت و ایستادگی درلسان و ادبیات امام بارها وبارها بکاررفته است.مبانی ادبیات پایداری امام خمینی را می توان در دو مبنا و اصل زیرخلاصه کرد.عقل اقتضا می کند که پس از قیام ها وجهت تحصیل پیروزی باید استقامت کرد. دستورالهی است که پس از قیام ها پایداری و استقامت باید کرد.

الف) مبنای عقلی امام درادبیات پایداری
امام خمینی معتقد است چون احکام اسلامی اعم ازقوامین اقتصادی، سیاسی و حقوقی، تا روز قیامت باقی ولازم الاجرا است و این بقا ودوام همیشگی احکام اسلامی امکان پذیرنیست مگر با ایجاد حکومت اسلامی، بنابراین ملتی که تحول روحی پیدا کرده و درصدد دفع انظلام و ذلت می باشد نمی تواند به پیروزی برسد مگر اینکه به وحدت و همبستگی و همدلی و... رسیده ودراین راه پایدار باشد. امام خمینی درادبیاتش به این مهم توجه داشته لذا می گویند اگر ما دست به دست هم ندهیم، همه مان با هم نباشیم، زمین مان خواهند زد، مجلس را زمین می زنند، دولت را زمین می زنند، ... همه زمین می خورند، پس عقل اقتضا می کند که ما الان مشکلات را تحمل کنیم.(صحیفه امام، ج18/245)

ب)دستورالهی برای استقامت
این که استقامت چیست؟ و چرا وبرچه اساس امام خمینی، مردم را بعد از قیام دعوت به استقامت می کند؟ این است که این مطلب راعلاوه بر امر بدیهی و عقلی دانستن یک دستور الهی می بیند و می گویند:«استقامت معنایش این است که اگر گرفتاریهایی پیدا شد درجهاد، اگر درجنگه هایی که پیش می آید برای یک ملتی که می خواهد شرافتمندانه باشد، درمشکلات سستی نکنند، از ما می خواهد که درمقابل کفر و زندقه درمقابل ستم و ستمکاران ایستادگی کنیم. لذا می گویند:

«...چه بسا افرادی که ابتدائاً درامری وارد می شوند لکن بعضی مشکلات وقتی پیش می آمد نمی توانند خودار باشند، نمی توانند استقامت کنند ... تعلیمی که خدای تبارک وتعالی به مسلمین داده است برای دستیابی به مبانی پایداری در ادبیات امام خمینی و یا تشریح بیشترآن، و وجه تمایز این مبانی با مبانی دیگر درادبیات پایداری مطرح و در جوامع بهتر دیده شد که به پاسخ سوال، پایداری برای چه؟ وبرای چه کسی؟ بپردازیم. پاسخ این متن را حضرت علی(ع) این گونه بیان می کند که حکایتگر نفی ادبیات پایداری مسلک مادی گرایانه و صرفاً دنیوی است. آنجایی که حضرتش می فرماید:

خداوندا،توخود می دانی که حرکت ها،جنبش ها، قیام ها، اعتراض، جنگیدن ها و مقاومت های ما، رقابت درکسب قدرت دنیوی نبوده برای تحصیل قدرت برای یک فرد نبود. به عنوان جاه طلبی، برای جمع آوری مال ومنال دنیا ما دراین است که می خواهیم قیام ها و مقاومت یا برای خدا وبه امرخداست به دستور الهی و برای او جهت تحقق امر او و یا برای خود و به امر امیال نفسانی خود یا جامعه است. و مبانی این دو نوع قیام و مقاومت (قیام ومقاومت دنیوی وقیام ومقاومت الهی) با هم افتراق اساسی دارند ادبیات پایداری امام خمینی که از تصویرگری های قرآن و اهل بیت(ع) الگو می گیرد و از واژه ها و ترکیب های ادبی قرآن بهره می برد. امام خمینی با این مبانی درصدد دینی کردن ادبیات پایداری وحضور دین درعرصه اجتماع می باشد. وادبیات پایداریش با خدا ودستورات الهی آغاز می شود تابه خلق می رسد، امروزه وظیفه ماست که دربرابرخطراتی که متوجه اسلام ومسلمین می باشد، برای تحمل هرگونه ناملایماتی آماده باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را قطع نماییم و جلو اغراض و مطامع آنان را بگیریم و در این راه هرکس به وظیفه خود عمل کند و در امر وظیفه عمل کند و در امر وظیفه کوتاهی نکند.» 

3- مؤلفه های ادبیات پایداری امام

چون امام خمینی براین باور است که:«ملتی که بخواهد شرافت خودش راحفظ کند اسلام را که مبدا همه شرافتها است بخواهد حفظ کند، این ملت باید علاوه برجهاد، استقامت درجهاد داشته باشد.»همانگونه که گفته آمد، چون قیام ها و نهضت ها بدون استقامت و مقاومت پوچ وبی معنا و نامقصد می باشند بنابراین«دراین دیا کسانی که برای شرافت خودشان واهل ملتشان، برای شرافت اسلام، اموری را انجام می دهند اگر دردنبالشان استقامت یک امر مهمی ومشکلی است.» و لوازمات و مقدمات خاص خود را دارد که درادامه به برخی از ان مولفه های ادبیات پایداری از نگاه امام استشهاد می گردد.

خداباوری
امام خمینی براین باوراست که درادبیات پایداری، رمز پایداری عاشقی، آنهم درمسیر بندگی خداوند سبحان ودرد آشنایی در راه او است ورسیدن به این بینش ورشد و بالندگی که حرکت ها و قیام ها و استمرار درآن به خاطر خدا باشد نه به خاطر کسب جاه و مقام، و مبانی و ایستادگی جوانان ما و ملت ما هم به خاطر ایمان به خدا، ایمان به مبادی اسلامی بود که پیروز شان کرد؛ زیرا با ایمان قوی می توان درمقابل قدرت مادی وتوطئه ها ایستادگی کرد ودرجهاد اکبر و اصغر پیروز شد. ایشان که رمز پایداری را اتکا به خدا و نفی رفاه زدگی ومصرف گرایی دانسته، درجای دیگر می افزاید:«سفارش می کنم که به خدا متکی باشید و برای همیشه زیر بار شرق و غرب نروید، مردم باید تصمیم خود را بگیرند، یا رفاه و مصرف گرایی و یا تحمل سختی واستقلال». یک کشوری که برای خدا قیام کرده است، برای خدا هم پایدارمی ماند وبرای خدا هم ادامه می دهد.

ادبیات پایداری امام در دل خود، بذر خود باوری را کاشته و رشد و نموش می دهد که نشانه اش این است که مردم چنین جامعه ای باید برای خود شخصیت و هویتی قائل باشند و به خودشان باور داشته باشند و نباید کعبه آمال وآرزوهای خود را دردیگران بیایند وخود را کاملاً منحل درغیر کنند، این ادبیات حکایتگر این مطلب است که ما جامعه ای بودیم که شخصیتی برای خود قائل نبودیم و مملکت خود را به اسامی اروپایی یا غربی تزئین کرده بودیم، وجودی شده بودیم وطوری بار آمده بودیم که اگر بخواهیم یک چیزی بشویم باید از آنها می خواستیم. و درجای دیگر می فرمایند:« شما چنانچه باورتان آمده باشد که نمی توانید صنعت درست بکنید ونمی توانید صنایع بزرگ که انجام بدهید، اول باید خودتان را درست کنید؛ اولاً باید باورتان بیاید که ما انسانیم، ما هم قدرت تفکرداریم، ... اگراین باوربرای شما پیدا شد ، موفق خواهید بود.»

پراهمیّت تلقی کردن شکست های خرد
امام خمینی استقامت و پایداری را منظومه ای ارگانیک و به هم پیوسته می بیند ومعتقد است که اگر در روند مقاومت درجایی کم گذاشته شود، اگرچه جزئی باشد، باعث شکست خواهد شد؛ لذا می گوید: «اگر بخواهید که استقامت کنید پایداری کنید باید مجریان امور در هر جا که هستند، بنابراین باید مجریان هم به قوانین خوب عمل کنند ونقض قانون نکنند هرچند آن خلاف، خلاف بسیار اندک وجزیی باشد ... اگربخواهید استقامت کنید وپایداری کنید، باید مجریان امور در هر جا که هستند اشخاصی باشند اسلامی و متعهد به اسلام. چون نتیجه بدعمل کردن، ناراضی کردن مردم را به دنبال خواهد داشت و ناراضی شدن هم مقدمه گسست و فاصله گرفتن ازاصل قیام و نهضت خواهد شد.»


پی نوشت:


1- ادبیات به معنای خاص یعنی؛ آنجایی که انسانی، تفکر، ارزش ها، جنگ، آئین ها و... به صورت خیالی سخن بگوید وادبیات به معنای عام یعنی؛ آن جا که همه این مراتب بطورعام وبدون لفافه صورت خیالی سخن گفته آید. برای آشنایی ازاین مفهوم رجوع کنید به «نام آورد» دفتراول، بیت مقاله، درباره ادبیات وتاریخ وفرهنگ دفاع مقدس وجنگ ایران وعراق، به اهتمام علیرضا کمری، مقاله محمد مددپور، با عنوان: تأملاتی درباب ماهیت وذات هنروادبیات انقلاب ودفاع مقدس، تهران، ص104 الی 109

2- نمط عالی،ویژگی خاصی دراثرادبی است که مطالعه آن نه تنها خیال وعاطفه مخاطب یا خواننده را منقلب می کند، بلکه عقل راهم دچارانفجار می کند وحس ولذت واعجازی توأم با وحشت وحیرت درانسان برمی انگیزد.ر.ک. عبدالحسین زرین کوب،شعربی دروغ وشعربی نقاب، تهران1372، ص 49 واحمد درستی، شعرسیاسی در دوره پهلوی دوم، مرکزاسناد انقلاب اسلامی،1381،ص25




نوع مطلب : امام خمینی(ره)، 
برچسب ها : امام خمینی(ره)، ادبیّات پایداری، خداباوری،
چهارشنبه 24 خرداد 1391


درباره وب

امام یک باور اصیل و ناب است در قلوب شیعیان عالم ، خط امام زوال نمی پذیرد چون ولایت زوال ناپذیر است . امام خمینی یک ستون و رکن رکین است در سلاسل وجودی شیعه ، خط امام زنده است چون باور ولایت فقیه زنده است .
نظرسنجی
به نظر شما به چه میزان محتاج اندیشه های امام هستیم ؟







امکانات

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :